لیگ برنامه‌نویسی امیرکبیر

  • بسمه تعالی
  • گزارش برگزاری ششمین دوره لیگ برنامه‌نویسی APL امیرکبیر
  • انجمن علمی دانشجویی دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعاتدانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران)
  • ۱۲ و ۱۳ اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۸
  • گستره‌ی برگزاری: فرادانشگاهی

ششمین دوره لیگ برنامه‌نویسی APL امیرکبیر در روزهای ۱۲ و ۱۳ اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۸در دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات برگزار شد. وجه تمایز اصلی این دوره با دوره‌های سابق، برگزاری مسابقه با شرکت‌کنندگانی از سال‌های اول و دوم دانشگاه و دوره‌ی دوم دبیرستان بود که با استقبال بی‌سابقه‌ای از طرف دانش‌آموزان دبیرستانی مواجه شد؛ هم‌چنین این مسابقه دارای بخش آنلاین (برخط) خواهد بود که شرایط و زمان برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
معرفی مسابقه:
لیگ برنامه‌نویسی APL (مخفف لیگ برنامه‌نویسی امیرکبیر) شامل یک سلسله‌ مسابقات است که به صورت مرحله‌ای‌‌، در دو روز  و به منظور کشف و پرورش استعدادهای نوظهور این عرصه برگزار می‌شود. این مسابقه بین تیم‌های دانشگاهی و دبیرستانی برگزار می‌شود و اصلی‌ترین شرکت کنندگان آن، دانشجویان رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و ریاضی و دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی-فیزیک هستند.
روند کلی این مسابقه بدین صورت است که شرکت کنندگان در قالب تیم‌های دو نفره از ساعت ۲ ظهر در یک سالن بدون ارتباط با محیط خارجی قرار می‌گیرند و به هر تیم یک کامپیوتر داده می‌شود. شرکت‌کنندگان پس از حل هر سوال، پاسخ  را به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی رسمی مسابقه (معمولاً C/C++, Java یا Python) برای سیستم داوری ارسال می‌کنند.
تیم‌ها بر اساس تعداد سوالات حل شده، جریمه‌های ارسال پاسخ نادرست و زمان حل سوالات رتبه بندی می‌شوند. شرکت کنندگان می‌توانند جدول رده بندی لحظه‌ای را تا حدود نیم ساعت قبل از پایان مسابقه مشاهده کنند.
هدف اصلی برگزاری این مسابقات، کشف و پرورش استعدادهای نوظهور در زمینه‌ی برنامه‌نویسی رقابتی است که مسابقات اصلی این‌گونه رقابت‌ها مسابقه‌ی ACM-ICPC جهانی می‌باشد.
مسابقه برنامه نویسی ACM-ICPC از سال ۱۹۷۰ برگزار شده و اکنون به عنوان معتبرترین و مهم‌ترین مسابقه‌ی برنامه‌نویسی دنیا شناخته می‌شود. این مسابقه زیر نظر «انجمن ماشین‌های محاسباتی ACM» که معتبرترین انجمن جهان در رشته‌های علوم و مهندسی کامپیوتر است برگزار می‌شود. در سال گذشته ۳۲۰۴۳ دانشجو از ۲۲۸۶ دانشگاه و ۹۴ کشور جهان در این مسابقه شرکت کرده‌اند. حامی رسمی این مسابقات از سال ۱۹۹۷، شرکت IBM می‌باشد.

      • به منظور تشدید فضای رقابتی میان علاقه‌مندان این حوزه، دانشگاه امیرکبیر سالانه در ماه آبان یک مسابقه‌ی کشوری رسمی (معروف به ACM امیرکبیر)  نیز برای تعیین تیم‌های اعزامی از دانشگاه امیرکبیر به مسابقات غرب آسیا برگزار می‌کند که در سال‌های اخیر مورد استقبال تیم‌های زیادی از دانشگاه‌های سراسر کشور بوده‌است. کیفیت و اعتبار مسابقه‌ی امیرکبیر به گونه‌ای است که بسیاری از دانشگاه‌ها برای انتخاب تیم‌های برتر خود نتایج این مسابقه را مد نظر قرار می‌دهند.
      • سالانه بیش از 300 نفر برنامه‌نویس از دانشگاه‌های مختلف ایران موفق به حضور در لیگ برنامه‌نویسی امیرکبیر و ACM امیرکبیر می‌شوند. اعتبار مسابقه‌ی ACM امیرکبیر به گونه‌ای است که علاوه بر تیم‌های دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه‌های مطرح ایران از جمله شریف، تهران و شهید بهشتی همه ساله با چندین تیم در این مسابقه شرکت کرده و به رقابت با جمعی از زبده‌ترین برنامه‌نویسان ایران می‌پردازند؛ هم‌چنین در لیگ برنامه‌نویسی امیرکبیر تیم‌هایی از دبیرستان‌های مطرح تهران از جمله علامه حلی‌های ۱، ۳ُ ۵ُ ۱۰، دبیرستان انرژی اتمی و دبیرستان علامه‌ طباطبایی ادونس به این مسابقات اعزام می‌‌شوند که افرادی که قصد شرکت در المپیاد دانش آموزی را دارند برای مرحله‌ی سوم المپیاد کامپیوتر آمادگی لازم را کسب کنند.
  • ویژگی‌های ششمین دوره:
      • ثبت نام بخش حضوری چهاردهمین دوره این مسابقات از روز ۱ لغایت ۱۰ اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۸ به صورت اینترنتی در آدرس evand.com/events/apl2019 صورت گرفت. در بخش حضوری تیم‌ها می‌بایست در قالب گروه‌های ۲ نفره ثبت نام می‌کردند که در نهایت پس از اتمام مهلت ثبت نام، ۱۶۰ نفر در قالب ۸۰ تیم از بیش از ۳۰ دبیرستان و دانشگاه مختلف کشور نام‌نویسی نمودند که به علت محدودیت در پذیرش تیم‌های حضوری ۱۳۸ نفر در قالب ۶۹ تیم به ترتیب اولویت ثبت نام، پذیرش شدند اما سایر تیم‌ها که امکان شرکت در بخش حضوری را پیدا نکردند می‌توانند بعدا در مسابقات آنلاین شرکت کنند.
      • بخش آنلاین مسابقه و شرایط شرکت در آن متعاقبا اعلام خواهد شد؛ اما شایان ذکر است که این مسابقه به صورت بین‌المللی و با حضور شرکت‌کنندگانی از داخل و خارج کشور برگزار خواهد شد.
  • جوایز ششمین دوره مسابقات:
    • در این دوره از مسابقات به 3 تیم برتر از 3 دانشگاه برتر، به ترتیب ۲.۴۰۰.۰۰۰، ۱.۴۰۰.۰۰ و ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان اهدا گشت؛ به همین منوال، به 3 تیم برتر از 3 دبیرستان برتر، به ترتیب ۲.۴۰۰.۰۰۰، ۱.۴۰۰.۰۰ و ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان اهدا گشت هم‌چنین در نهایت به ۶ تیم برتر ذکر شده‌ی مسابقه حضوری نیز لوح تقدیر مسابقات تقدیم شد.